Taking too long? Close loading screen.

Analytiikka

Analytiikka on perusta, multa, josta kaikki kukoistava somettaminen lähtee liikkeelle. Miksi analytiikka on niin tärkeää maailmassa joka pursuaa erilaisia valmiita someohjeita ja -tutkimuksia? Otetaan esimerkiksi kaikille tuttu Facebook.

Suurin osa tutkimuksista on tehty Amerikassa ja Suomen someyleisö poikkeaa siitä monin tavoin. Mutta kulttuurisomen asiakaskunta vielä enemmän

Kello yhdeltä arkena on Suomessa keskimäärin paras aika julkaista. Erään suomalaisen museon parhaaksi julkaisuajaksi paljastui kahdeksan aamulla. Kuraattori-Keke sivun paras julkaisuaika on yhdeksältä illalla. Sinun/organisaatiosi paras aika riippuu sekä yleisöstä että toimialasta. Demografiatietojen huolellinen analyysi auttaa ymmärtämään keitä varten teet somea.

 

Toinen tärkeä analysoitava on julkaisujen sisällöt. Julkaisutyyppien lisäksi analysoin ne sisällön mukaan informatiiviseen, sivistävään, viihdyttävään, osallistavaan, ja kerronnalliseen. Käytän analyysissa apuna Exceliä johon luon pohjan kaavoineen,jota asiakas voi jatkossakin käyttää analyysiin syöttämällä esim. Google analyticsin ja Facebook Insightin pohjaan.

Analyysin alkuun pääsee näppärästi itsekin. Ei kannata pelästyä termejä, kyse on vaan suunnilleen samasta asiasta kun kommentti museossa mummollesi ”toi on kiva toi taivas noiden tyyppien välissä” taipuisi pätemishaluisen kuratoristin suussa ” negatiivisen tilan käytöksi figuurien koalitiossa”.

linkki blogijuttuuni: https://www.anumariadufva.fi/2019/08/12/mona-lisa-tiedon-maailmassa-museot-ja-some-3-3/

Ladattava pieni sanasto analyysin kieleen ja kaavoihin

Valikko