Taking too long? Close loading screen.

Analytik

Analytik är grunden, jorden, från vilken all blomstrande plantering av de sociala medierna börjar. Varför är analytik så viktig i en värld som spricker upp i en mängd olika riktlinjer för sociala medier och forskning? Ta Facebook som ett bekant exempel. Merparten av forskningen har gjorts i Amerika och den finska användaren av sociala medier skiljer sig på många sätt. Den kulturella kundbasen skiljer ännu mer. Klockan ett på vardagar är den genomsnittligt bästa tiden i Finland för att publicera på sociala medier. Den bästa publiceringstiden för ett finskt museum är klockan åtta på morgonen.
Den bästa publiceringstiden för Kurator-Keke sidan är från nio på kvällen. Den bästa tiden för dig/din organisation beror på din publik och din bransch. Noggrannare analys av demografin hjälper dig att förstå vem du gör sociala medier för.

En viktig sak att analysera är innehållet i publiceringarna och statusuppdateringarna. Förutom olika publiceringstyper, analyserar jag uppdateringarna enligt informations, pedagogiskt, underhållnings, deltagar och berättar värde.
Jag använder Excel som hjälpmedel för analys. Jag skapar en mall med formler, som kunden kan använda på egen hand med t.ex Google Analytics och Facebook Insight.

Du kan enkelt starta analysen själv. Du bör inte vara rädd för krångliga termer.
Det är ungefär det samma som när någon säger till din mormor i museet ”det är en fin himmel där mellan dom där två typerna” och samma sak, sagt av den pretensiöse konst kritikern låter så här ”det negativa utrymmet mellan figurerna är på kollisionskurs”.

Meny